onsdag 23 februari 2011

Funderingar kring aktivitet

Jag har kikat runt lite efter experiment och tips och idéer för aktiviteter som går att göra med känseln i fokus. Hittade bland annat en rolig grej (se länken) som gick ut på att känna igen och kunna para ihop de som känns lika. Denna leken skulle kunna kombineras med lekar som känselpåsar och/eller "vad har jag i handen" där barnen ska beskriva ad de har i handen utan att säga vad det är.
http://forskoleburken.blogspot.com/2010/05/sensoriska-ballonger.html

Någon mer än jag som känner att det svåraste är att komma på något som inte bara kan vara roligt för barnen utan som också kan vara meningsfullt och greppbart för dem?

/ Maria

2 kommentarer:

  1. Ja, jag kan tycka att det känns svårt att komma på aktiviteter som är meningsfulla och roliga för barnen, men jag tror absolut att den "känselövningen" du lagt upp kommer uppskattas av barnen, frågan är bara hur man ska gå vidare med den efter att de fått para ihop ballongerna... Men det ger sig nog när vi läst på lite mer inom ämnet =)
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Bara en påminnelse igen. Välj vad ni vill att barnen skall uppleva, undersök och kanske få kännedom om /förståelse för när det gäller känselsinnet. Har ni valt innehåll, så blir det därmed självklart och mycket lättare att välja vilket experiment som ger barnen störst möjlighet att förstå och uppleva något.

    SvaraRadera