måndag 23 maj 2011

Teknik i förskolan

Som jag ser på teknik, efter att ha läst boken Teknik i skolan (Ginner & Mattsson,1996), är att allt som människan har uppfunnit har uppfunnits med syfte att underlätta någonting eller att lära sig saker. Teknik finns på förskolan överallt, från gafflar och knivar i matsalen till torkställ för gummistövlar.

Enligt Elfström mfl (2008) är det viktigt att barnen själva kan utforska och vidga sin förståelse av begreppet teknik. Med tanke på detta har jag inte bara observerat teknik i förskolan, jag har även tagit min tid med barnen och diskuterat om vad teknik är för dem. Jag har valt att beskriva mer om två exempel som kom utifrån diskussionen med barnen. Jag började diskussionen med frågan vad barnen själva tror att teknik är. I början kom svaren att teknik är TV, dator och byggklossar. När vi diskuterade vidare, att teknik är ett brett begrepp som kan innebära väldigt olika saker ansåg en flicka att ett ljusbord är ett exempel på teknik – och inte bara ljusbord, utan även platta klossar samt papper och penna är exempel på teknik (se bild 1). Vi kan bygga med klossar på ljusbordet och om vi vill kan vi även rita på det. Vi diskuterade kring ljusbordets funktion och om det är ett exempel på teknik. Barnen kom fram till att det är teknik då det hjälper oss att bygga med färgglada platta klossar för att det är roligare och lättare att göra det på ljusbordet än på golvet. Barnen ansåg att det är lättare att plocka upp bitarna från ljusbords lena yta än golvet. Samtidigt hjälper ljusbordet oss att rita av bilder tack vare att ljuset går genom pappret, vilket synliggör linjerna som man vill rita på sitt eget papper.

 Bild 1. - Ljusbord med platta klossar


En annan sort av teknik som barnen upptäckte och diskuterade kring var olika former av byggande. Då förskolan hade just köpt in en ny byggsats med olika kulor (se bild 2) till barngruppen, pratade barnen framförallt just om den. De tycker mycket om att använda denna teknik för att bygga med den och sedan ha ett färdigt resultat att leka med. När det kommer till just den här byggkonstruktionen har jag märkt att barn som är mer noggranna med byggandet får stor hjälp av bilder och olika intruktioner som finns tillgängliga i lådan där alla bitar och kulor förvaras.

  Bild 2. - Byggsats


Teknik som barnen inte lyfte fram, men jag har sett att de är mycket intresserade av är häftapparat och hålslagare. Både häftapparat och hålslagare finns tillgängliga endast då barnen ges möjlighet att skapa någonting med dessa föremål. Barnen är alltid lika intresserade vid dessa tillfällen att själva testa sig fram, jämföra olika resultat och prova sig fram om apparaterna kan användas på annat sätt än det angivna syftet.


Referenser:                          
Ginner, T. & Mattsson, G.(red). (1996). Teknik i skolan.Lund : Studentlitteratur. 

Elfström, I. Nilsson, B. Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturkunskap - upptäcka utforska, lära. Stockholm: Liber. 



// Kätlin Vesiaid

1 kommentar:

  1. Du har i inlägget visat att det inte bara är barnen som kan ge exempel på teknik i förskolan. Det kan du också genom de relevanta exempel du skriver om.

    SvaraRadera