torsdag 31 mars 2011

Seminariediskussion 2011-03-31

Etik
Under dagens seminarium diskuterade vi olika etiska dilemman som kan uppstå ute i förskolans verksamhet.
  •  Barn som visar upp mosad insekt, hur förhåller man sig till det? Vi diskuterade att man förmodligen reagerar på olika sätt om man till exempel ser barnet döda insekten än om barnet kommer fram och visar den döda insekten. Diskussionen fortgick med att vi reflekterade över hur vi skulle reagera i sådana situationer. 
    • Om vi ser barn försöka döda, eller har dödat en insekt, kom vi fram till att vi reagerar moraliskt och att vi även handlar i relation till normer (värna om djur och natur). Att man försöker avstyra barnet från att döda insekten och prata med denne om liv och vikten av att värna om det levande.
    • I situationer där man inte sett barnet döda insekten tror vi att man ofta reflekterar etiskt med barnen. Dvs. Vi diskuterar och tar ställning till vad som är goda värden och "det rätta sättet" att handla.
I diskussioner när det gäller liv/död växter och djur talar man ofta med barnen på ett antropomorfistiskt sätt ( =att delge djur/ting mänskliga egenskaper).

Vi pratade även om att det är viktigt att försöka att inte ge barnen dåligt samvete för någonting de gjort, vilket kanske kan vara svårt när det gäller liv/död?
_______________________________________
  • Matsituationer. Är det viktigt att barnen äter upp maten på tallriken? Vi har upplevt att detta är en fråga som hanteras väldigt olika ute i verksamheterna. Reglerna som sätts upp är olika för varje enskild individ och det kan vara väldigt otydlig vad som gäller och varför vissa regler sätts. Vi diskuterade bland annat om det är rimligt att ett barn som inte gillar fisk måste smaka på fisk varje gång det bjuds?
    • Att smaka på maten tyckte vi i basgruppen ändå att barnen borde göra för att kunna skapa sig en uppfattning kring vad de tycker om, men att de ska behöva smaka på någonting som man vet att de inte tycker om varje gång det bjuds känner vi är onödigt och hjälper knappast barnet, snarare tvärt om.
    • Att erbjuda barn en smörgås istället för maten de inte tycker om, är det fel? Vi tycker inte det, huvudsaken är att de blir mätta. 
    • Varför ska barn tvingas äta upp allt på tallriken?
_________________________________________

  • Utflykter - Matsäck. Här kan det också uppstå etiska dillemman, vad har de andra barnen med sig för fika? Vissa har kakor eller godis med sig medan andra har smörgås eller frukt, andra kanske inte har med sig någon matsäck alls. Hur känner sig de barn som inte har med sig någonting alls? Hur känner sig de barn som har med sig smörgås eller frukt? De som har med sig kakor eller godis?
    Hur mycket sötsaker skall tillsättas i barnens vardag? osv.
_________________________________________
  • Kläder efter väder. Hur skall man gå tillväga med de barn som inte har kläder anpassade till vädret? Vi diskuterade möjligheten/avsaknaden av lånekläder ute i verksamheterna. Varför finns inte lånekläder att tillgå på vissa ställen? Ser vi alltid till barnens bästa eller vad är det som styr i vissa val?
__________________________________________
  • Ensam ute på gården. Vi diskuterade situationer där man är ensam med barngrupp ute på gården. Om det skulle vara så att ett av barnen blir kissnödigt, börjar blöda eller någonting annat och pedagogen behöver ta med sig barnet in, hur löser man situationen då? Ska de övriga barnen vara utan tillsyn? Det kan hända mycket under kort tid och det är absolut inte optimalt, men man kan lika lite låta det enskilda barnet kissa på sig eller gå med ett otvättat sår.
__________________________________________
  • Olika kulturer. Hur förhåller vi oss till olika kulturers normer och värden?

Basgrupp 6
Under dagens seminarium deltog:
Johanna Östman, Kätlin Vesiaid, Malin Lindh och Jenny Simonsson

1 kommentar:

  1. Jag håller med er i det ni skriver om djur /liv och död, men som så ofta när det gäller etik (och moral) så finns det inga enkla lösningar. Barnen som förstår att det gör ont i djuret, kan sedan få problem när man går i skogen och det finns massor av myror på stigen där man skall gå. Som vanligt finns det alltid två sidor på samma mynt och lärarjobbet har alltid sina glädjeämnen men också stora och små dilemman. Huvudsaken är nog att man i arbetslaget diskuterar problemen och att man själv är medveten om valen man gör och konsekvenserna av de valen, vare sig det gäller djur, mat eller annat.
    Angående matsäck vid utflykter, kan man inte på förskolan ge förslag på innehåll och eller tala om vad som är ok eller inte? Det har ju funnits en debatt om sötsaker på förskolorna för något år sedan vid tex födelsedags firanden. På vissa förskolor kan man kanske därför ha tagit vissa policy-beslut angående detta. Kolla upp det.
    Ni väcker många intressanta frågor, som verkligen behöver en grundlig diskussion ute på förskolorna. Menar ni att det kan förekomma att det endast är en person ute på gården med alla förskolans barn? Eller menar ni att man är ensam med sina avdelningsbarn? Om det är det sista alternativet så finns det ju fler vuxna att tillgå. Första alternativet tycker jag låter väldigt konstigt utifrån mina erfarenheter, men förhållandena kan ju förändras.

    SvaraRadera