lördag 2 april 2011

Teknik i förskolan – Johanna Östman
Vad är teknik? Innan jag tog del av kurslitteratur förknippade jag teknik med elektriska prylar som till exempel datorer, tv-apparater, hårtork, kylskåp o.s.v. Ginner och Mattsson (1996) har följande definition av teknik: teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process (sid.22). Ginner och Mattsson (1996) menar även att tekniken arbetar med att lösa praktiska problem och att huvudfrågan är hur man kan få saker att fungera.

Efter Ginner och Mattssons definition av teknik har jag observerat den pedagogiska verksamheten men andra ”ögon”. Teknik är så mycket mer än bara elektronik. Verksamheten är full av olika slags tekniker. Barnen älskar att bygga och konstruera olika saker med det material som finns tillgängligt. Det kan vara klossar i olika storlekar, både mjuka och hårda, lego, kapplastavar, stenar, pinnar och frigolit. Det är förskollärarna som ansvarar för att olika material finns tillgängligt för barnen så att de kan experimentera och själva konstruera. Ginner och Mattson menar att genom att bygga och använda sig av olika material får barnen kunskap om olika byggtekniker och kan upptäcka tekniska principer och egenskaper.

Under min praktik har några barn intresserat sig för hundar som i sin tur har speglat leken. Detta har en förskollärare uppmärksammat och har tillsammans med de barnen byggt en hundkoja utav kartonger i olika storlekar. I läroplanen för förskolan lpfö98/10 skall förskolan sträva efter att barnen utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (sid. 10).   

Det är inte bara i barnens lekmaterial som man kan hitta tekniken. Den finns även vid matbordet, påklädnad och vår miljö. Enligt Ginner och Mattsson (1996) är teknik gjord för människan och måste därmed relateras till människan och samhället. Alla behöver teknisk allmänbildning, dels för att klara vardagen, dels för att som medborgare kunna förstå och delta i debatten om och styrningen av teknikanvändningen i samhället. Därför är det viktigt att tidigt synliggöra och experimentera olika tekniker. Det framgår även i lpfö98/10 att förskolan skall utveckla förmågan att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar (sid. 10). Där jag gör min VFU finns det en teknikhörna som är tillgänglig för alla barn på förskolan, där de kan plocka isär och sätta ihop olika prylar med hjälp av olika verktyg. Något som jag har lagt märke till är att det oftast sitter pojkar där. Flickorna ägnar sig helst åt andra aktiviteter. Som förskollärare är det viktigt att försöka få alla barnen intresserade och försöka inspirera barnen till att vilja utforska och experimentera med tekniken.

Vi har alltid använt oss av teknik och det är en stor del i vardagen. En kommande uppgift i mitt framtida yrke kommer vara att synliggöra tekniken för barnen som i sin tur bidrar till ökad förståelse för fenomenet.   

Referenslista

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

Utbildningsdepartementet (1998/10). Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev10. Stockholm: Regeringskansliet.

1 kommentar:

  1. Så bra att kursen gett dig"nya ögon"! Det kommer att hjälpa dig att, som du skriver synliggöra tekniken för barnen, men också för dina blivande kollegor om det skulle behövas!
    Jag håller helt med dig om att det är viktigt att försöka få både pojkar och flickor intresserade och vilja utforska och uppleva teknikens olika sidor. Lycka till med det!

    SvaraRadera