onsdag 6 april 2011

Etik (kompletering från seminarium) Maria Sandell

Intressant seminarium det verkar ha varit ! Många olika områden som är klart tänk värda!

Jag fastnar framför allt för er diskussion kring måltidssituationerna. Jag vill påstå att det alltid behövs ses till det enskilda barnet och dess rutiner. Jag har varit med om barn som tvingas äta upp maten de tagit till sig fast de är mätta för att de inte få gå från bordet innan det är slut på tallriken. Detta är i mina ögon helt vansinnigt att tving barnen till att äta upp då de är mätta. Varför uppmuntrar man istället inte barnen för att de ätit så bra som de gjort då de är mätta? Och jag anser att det sämsta talessättet någonsin är "tänk på de barnen som inte har någon mat". Blir barnen som svälter mätta för att vi tvingar i barnen på förskolorna mat?

Att låta barn äta smörgås istället för mat de inte tycker om anser jag är själv klart precis som ni säger är det bättre att barnen blir mätta. Inom det ämnet har man också hört konstiga uttryck som att man inte får smörgås om man inte äter mat. Varför? Är det då bättre att barnet ska straffas med att vara hungrig fram tills mellanmålet då det inte tycker om maten? I min blivande yrkesroll har jag fruktansvärt svårt att se hur det är försvarbart mot föräldrarna. Jag skulle aldrig kunna med att säga att dess barn inte fick ett alternativ lunch.


Vidare fastnar jag även för er diskussion om matsäck vid utflykt samt kläder för väder. Gällande matsäcken så anser jag att det är upp till förskolans personal att sätta gränser på vad som är tillåtet att ha med sig på utflykterna samt ifrågasätta de föräldrar som inte skickar med sina barn något. I de flesta sammanhang vill jag ändå påpeka att jag anser att detta område fungerar och det är vanligast att barnen får med sig frukt eller smörgås. Om man ändå skulle hamna på ett ställe där detta inte fungerar åt det ena eller det andra håller anser jag att det återigen är upp till personalen att vid utflykterna avsäga föräldrarna ansvaret för matsäckarna och stå för det själva som vilken dag som helst då baren äter frukt på förskolan. Då är båda problemen borta, dock försvinner en glädje för barnen att få vara stolta över sina väskor de har med sig och dess innehåll.

Gällande att barn inte har tillräckliga kläder för väder stöter man allt mer ofta på känns det som. Kanske inte speciellt i skolan utan en aning högre upp i åldrarna då jag nu på min vfu plats kan se över till skolgården och uppmärksammar varje dag barn som inte har tillräckliga kläder p sig. I förskolan anser jag dock att det ofta fungerar väldigt bra och de tillfällen det inte gör det hoppas man att personalen tar tag i det och frågar föräldrarna om de kan ta med ett par nya vantar eller vad det nu gäller. Om det då inte fungerar anser jag att lånekläder är en lösning.

/Maria Sandell

1 kommentar:

  1. Du skriver angående att äta upp eller inte, samt att ge en smörgås istället för maten och att vara hungrig till nästa måltid att detta inte är försvarbart. I sammanhanget finns det fler som har åsikter om just maten och det är föräldrarna. Några uttrycker att det är mycket viktigt att barnen äter maten, medan andra har en mer liberal uppfattning. jag vill bara visa att det finns fler faktorer som påverkar just matsituationerna på förskolan. Det gör inte det hela lättare, men det finns fler sidor.
    Samma sak är det med matsäcken, några föräldrar kanske inte, av olika orsaker, kan ordna matsäck till barnen (man kanske har flera barn) jag tycker att du har en positiv lösning på detta problem genom att personalen tar hand om matsäcken. barnen går ju faktiskt på förskolan där föräldrarna betalar för maten genom avgiften de betalar.

    SvaraRadera