torsdag 28 april 2011

Komplettering sem. 1 (Thulin) - Malin Lindh

Vad innebär begreppet lärande?
Gruppen har diskuterat och reflekterat över begreppet lärande. Jag är ytterst benägen att hålla med dem i deras resonemang om att lärande är en process som leder till att man växer som människa och att objekt och lärandets akt har betydelse för lärprocessen. Det man som pedagog hela tiden måste ha i åtanke är att variera sitt sätt att lära ut och att förmedla, alla är olika med olika bakgrund, erfarenheter och förutsättningar för att lära och ta in. Man vill ju som pedagog att alla barnen får med sig något som är meningsfullt och viktigt för dem även om det kanske inte är samma för alla. Jag tänker så att om alla skulle få med sig samma kunskap från ett lärtillfälle så skulle det vara svårt att diskutera och byta erfarenheter med varandra. Alla uppfattar allt på olika sätt.
Vad ingår i lärares kompetens när det gäller undervisning inom naturvetenskapliga och tekniska områden?
Gruppen har diskuterat vikten av att vara ”här-och-nu” och att pedagogerna tar vara på tillfällen som uppstår i det vardagliga. Detta tror jag också är viktigt, naturkunskap är ett stort ämne/område som många gånger kan vara lite abstrakt och svårt att greppa. Viktigt är att pedagogen har en bra grundläggande kunskap och kan göra det lättillgängligt för barnen, pedagogen måste kunna ”sålla” bland den kunskap den besitter, all kunskap är inte relevant även om jag som pedagog behöver kunna den. Det allra första man kan börja med som pedagog är att använda sig av de rätta naturvetenskapliga termerna, just för att det ska bli en vana och att barnen ska använda sig av de begreppen istället.
Problematiska frågor är också ett sätt att som pedagog komma igång med det naturvetenskapliga tänket. Att låta barnen reflektera över frågor kan starta diskussioner och det viktiga här är att det inte finns ett rätt svar på frågan, utan det är öppet för alla. Risken med problematiserande frågor är att de kan uppfattas som ledande och inte ge så innehållsrika svar som man hoppats få ut av det hela.
Fördelar och nackdelar med ett antropomorfiskt synsätt?
Antropomorfiskt= delge saker och ting mänskligt värde och mänskliga egenskaper.
Fördelar: Många barn har lättare att förstå och relatera till sådant som de själva känner igen från sin egen värld, men att föra över det på exempelvis djur kan göra det mindre uppseendeväckande eller lättare att ta till sig. Fabler är bland de mest populära sätt att skriva sagor med mera för barn, genom att låta djuren uppleva samma som barnen reflekterar dem över det i det undermedvetna.
Nackdelar: Barnen kan få svårt att skilja på vad som är verkligt och inte. Gruppen har även lyft det faktum att det naturvetenskapliga kunnandet får stå tillbaka för att hitta på egenskaper åt djuret eller fenomenet.
Övrig diskussion:
Huruvida man skall få in läroplanen i det naturvetenskapliga lärandet har också belysts. Gruppen har diskuterat att man inte ska stirra sig blind på att få med ett visst antal mål utan att lägga vikten på att fånga barnens intresse och skapa nyfikenhet hos dem. Det är även viktigt att man som pedagog är lyhörd och tar hänsyn till barnens intressen och frågor. Och även tar hänsyn till det intresse som barnen visar. Att arbeta naturvetenskapligt i förskolan är fortfarande något som många tycker är svårt och man tycker inte att man besitter tillräckligt med kunskaper. Därför tycker jag att man ska börja på ett plan där man känner att man behärskar det, till exempel att börja med att använda begrepp och visa barnen material.
Referenslitteratur:Thulin, S. (2006). Vad händer med lärandets objekt? En studie av hur lärare och barn i förskolan kommunicerar naturvetenskapliga fenomen. Växjö: Växjö University Press
// Malin Lindh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar