torsdag 28 april 2011

Teknik i förskolan - Malin Lindh

Jag och säkert flera med mig hade en föreställning av vad teknik i förskolan var innan vi började gräva djupare i detta under vår VFU. Flera av oss tyckte att vi hade utmärkta exempel på teknik i förskolan, dock påpekade Anna-Stina vid ett handledningstillfälle att det är skillnad på teknik och färdigheter. Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till när man gick observerade förskolemiljön.
Det som vi lätt förknippar med teknik är datorer, digitalkameror och diverse andra tekniska prylar. Men om man utgår ifrån Ginner och Mattssons (1996) definition ”teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process (sid.22)” så blir tankesättet ett helt annat.
Byggklossar och lego i alla dess former är teknik som barnen mer än gärna använder sig av i förskolan. Även för de minsta barnen finns det legobitar i ett mjukt material som är mycket större än duploklossar.
Vid matsituationen använder man sig av bestick och för många av barnen är det en färdighet att kunna använda sig av dem, men de är ju till för att man ska få i sig maten utan att bränna sig eller att bli kladdig. Kylskåp och mikrovågsugnar finns på många av förskolorna, om inte inne på avdelningen så finns det oftast i något gemensamt utrymme. Här kan man få intressanta diskussioner med barnen om hur man kan hålla något kallt eller värma upp något på annat vis, hur gjorde man när det inte fanns sådana apparater, Ginner & Mattsson (1996).
Lampor är också en uppfinning som kan skapa intressanta diskussioner, frågor och teman att arbeta med. Hur fungerar dem, varför lyser dem när man trycker på en knapp är frågor som inte är helt oväntat att komma från ett förskolebarn.
På min VFU-förskola har de en ”snick”, detta är något som är sällan förekommande i dagens förskolor men som ger så många möjligheter att skapa, uppfinna, konstruera och utforska verktyg och material.
Vid påklädning används också diverse tekniska verktyg, dragkedjor till exempel. Skohorn är också en uppfinning som hjälper barnen att klara sig själva när de ska ta på sig skorna. På många förskolor finns det även hjälpmedel för att barnen ska kunna ta av sig skorna själva också.
Vi och barnen är så vana vid att tekniken finns där och hjälper oss att vi inte tänker på det. Jag tror att vi behöver visa på tekniken för barnen. Vi tar den så förgiven annars, vad händer om strömmen går eller vad gör vi med maten om vår frys eller kylskåp går sönder? I Lpfö 98/10 stå det att barnen skall; utveckla sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.


Referenslitteratur:
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98/10. Stockholm: Fritzes.


// Malin Lindh       

1 kommentar:

  1. Du gör här en utmärkt genomgång av vad teknik kan innebära på förskolan. Du visar dessutom på teknikens olika dimensioner, allt från historiska perspektiv till vardags teknik idag. med utgångspunkt från ditt inlägg så har du uppslag till tema arbeten under lång tid. :-)

    SvaraRadera