söndag 17 april 2011

Teknik på min VFU förskola (Maria Sandell)

Teknik är något som enkelt förknippas med elektriska ting som exempelvis mobiltelefoner, datorer samt annan hemelektronik. Ginner och Mattson (1996) menar att teknik är problemlösning samt att:

”Vi har en mängd teknik omkring oss, men tar den ofta för given och lägger   knappt märke till den.”
                                            s. 16

Ginner och Mattsson (1996) menar även att teknik är allt som människan sätter mellan sig själv och sin omgivning samt att teknik är det vi tillämpar efter den kunskap vi har. Författarna beskriver också hur naturvetenskapen ställer frågan om varför något är som det är men att frågan inom tekniken är hur man får något att fungera.

Den teknik som jag har sett på min verksamhetsförlagda utbildnings förskola är svår att sätta ord på och beskriva. I grund och botten är som i citatet ovan att nästan allt runt omkring oss är teknik och att vi tar den så mycket för given att vi inte ser den. Därför har jag svårt att beskriva tekniken som finns och används på förskolan. Dock vill jag mena att det finns olika material eller ting på förskolan som ger barnen möjlighet till att utveckla sin teknik. I den inre miljön på förskolan finns det ett enskilt rum för olika typer av konstruktionsmaterial som exempelvis byggklossar, lego samt en tågbana. Barnen får med dessa material möjlighet till att både konstruera och plocka isär vilket Ginner och Mattson (1996) menar är grundläggande för att förstå principer i tekniken.

Barnen har även dockvagnar som de ofta leker med på olika sätt. Bland annat så lastar de i dem för att kunna få med sig så mycket leksaker dit de ska som möjligt. Detta ser jag som en teknik som visar på att man tänker problemlösning. Problemet är att det är svårt att bästa mycket på en gång och vagnen blir lösningen. Genom att barnen själva kommit på detta, även om tekniken redan fanns där så har de tagit till sig den och kommit på hur den kan lösa deras problem.

Referenslista:

Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

1 kommentar:

  1. Du skriver dels att mycket runt omkring oss är teknik, men att det är svårt att sätta ord på den.
    I min föreläsning och även i Ginner och Mattsson (1996) finns det flera dimensioner som skulle kunnat hjälpa dig att fokusera. Några av dimensionerna i boken är:
    Teknik är användandet av maskiner, redskap och verktyg, de metoder som används för att bearbeta råmaterial i syfte att öka deras användbarhet, samt människans metoder att tillfredsställa önskningar och behov. A
    Använd dessa definitioner nästa gång du är ute på förskolan, så kanske det blir lättare att fokusera på några delar istället för att se i så stora drag.

    SvaraRadera